14 metode de a aduce schimbari pozitive la copii

 Ca parinte, cat de mult iti doresti sa aduci schimbari pozitive la copilul tau? KinderAlegria ofera un program educativ KinderCreativ bazat pe tehnici de programare neurolingvistica adaptat varstei si personalitatii copiilor intre 7-9 ani si 10-13 ani.

NLP (Neuro Linguistic Programming) este utilizat in scopuri terapeutice si educative fiind alcatuit dintr-un ansamblu de tehnici si metode menite sa–I ajute pe copii sa iasa din diverse situatii problematice si sa gaseasca solutii, schimbandu-si cadrul de referinta, perceptiile, prejudecatile, mentalitatile.

Impactul limbajului in anumite contexte asupra unei stari emotionale sau a unei structuri cognitive, constituie o mare parte din NLP. Cand devii constient de impactul limbajului asupra ta si asupra celorlalti este mai usor sa te motivezi pe tine si pe ceilalti intr-un mod pozitiv, din care toti au de castigat. NLP este si despre gandire si atitudine. Cand pornesti la drum cu o atitudine pozitiva, vei gasi mai usor resursele de care ai nevoie si care sunt deja acolo, pentru a reusi, pentru a merge mai departe cand intalnesti piedici, de a gasi solutii acolo unde nimeni nu le gaseste.

KinderAlegria a adaptat tehnicile si metodele din NLP pentru a le face potrivite copiilor si pentru ca acestia sa beneficieze din plin de ele. Aceste skilluri sunt extrem de folositoare pentru copii pentru ca sunt multe situatii in viata in care ei le pot folosi: de la a face fata examenelor si stresului, pana la imbunatatirea memoriei, concentrarii, de la construirea increderii de sine pana la controlul furiei.

Aceasta adaptare a fost facuta cu profesionalism si responsabilitate de trainerii KinderAlegria, traineri acreditati NLP si se bazeaza pe o combinatie a celor mai recente tehnici si metode de educatie: gandire laterala, tehnici de ascultare activa, invatare prin joc, programare neuro-lingvistica.

Va oferim cateva exercitii utilizate de KinderAlegria in cadrul programului KindeKreativ

1. Impartirea informatiei in bucati mici pentru a fi mai usor de inteles.

Impartirea informatiei este un mod de a masura informatia. Cand informatia este globala atunci avem o privire de ansamblu asupra a ceea ce stim, cand informatia este concreta, avem detaliile.

Pentru unii copii, o informatie generala, (the big picture) este prea dificil de digerat si ii copleseste, incat nu mai merg mai departe; se blocheaza.

Pentru a preveni acest lucru, prezinta-I copilului tau informatiile in bucati mici, de exemplu, cere-I copilului sa iti faca ordine in biblioteca, apoi dupa ce face asta, sa isi puna ordine in haine, decat sa-I spui “”Du-te si fa-ti curat in camera”

Daca ii dai copilului informatia in bucatele, in pasi mici, este mult mai usor de indeplinit, si in plus ca bonus, vei putea sa-I dai feedback in timpul activitatii, ceea ce il va incuraja mai mult.

2. Imbunatatirea memoriei utilizand asocierea.

Este o tehnica buna de a-i ajuta pe copii sa invete mai mult si sa retina informatii este asocierea. Daca transformi continutul important si informatiile (precum info care trebuie memorate pentru teste) in povesti crazy, acesta va fi retinut mult mai usor. Cu cat e mai bizara povestea, cu atat mai bine se va intipari in memorie. De exemplu, in loc sa iti amintesti o lista cu cuvinte: lumanare, telefon, extraterestru, pat, sticla, cutie, bomboane, le poti pune visual intr-o poveste (ordinea nu este importanta):

“era odata a mica lumanare galbena care a sunat un prieten la telefon si la celalalt capat al firului era un extraterestru care a spus ca statea in pat sin u se putea ridica pentru ca era bolnav, tocmai bause o sticla intreaga de sirop medicinal rosu iar pielea lui se facuse rosie”.

Amintirea imaginilor vizuale si continutul povestii ciudate este mult mai usor de retinut decat o lista de cuvinte.

3. Cum faci fata ingrijorarilor, temerilor, problemelor.

O metoda buna de a-I ajuta pe copii sa invinga grijile, temerile (mai ales cand se afla in situatii dificile precum schimbarea localitatii, scolii, divortul parintilor) este de a crea o “cutie cu griji”.” Copiii isi scriu problemele pe o bucata de hartie si le pun intr-o cutie. Tocmai procesul scrierii ii poate ajuta pe copii sa le ia greutatea de pe umeri, insa iti da si tie  sansa de a-ti  transmite intr-un mod mult mai diplomat (in secret)  probleme de care altfel nu erai constient si altfel ii poti ajuta la timp sa le depaseasca.

4. Delegarea responsabiltatii

Sa zicem ca aveti un copil mofturos la mancare; incurajati-l sa isi prepare singur mancarea, sa fie propriul lui bucatar; asta il va ajuta sa constientizeze mai mult actul mancarii si sa-l responsabilizeze.

Ganditi-va in ce domenii ii puteti oferi copilului dvs. mai multa responsabilitate in viata lor. Il puteti face sa para ca un prilej special de a face ceva ce este rezervat in mod normal adultilor (decat ca e ceva ce tu urasti sa faci si vrei sa le pui in carca lor). De cate ori le dati mai multa responsabilitate, le dati mai multa putere si asta este folositor mai ales in domeniile in care ei intampina dificultati, provocari.

5. Ignora-i!

Ignorarea unui comportament nedorit nu este totdeauna potrivita cand comportamentul este riscant sau neplacut. Insa in anumite conditii se poate folosi. Poate functiona bine deoarece copiii cauta deseori orice tip de atentie, indiferent daca este pozitiva sau negativa. Deci ignorarea comportamentului neplacut in timp ce lauzi comportamentul dorit in alte situatii in care este afisat, poate fi o tehnica folositoare pentru a modela si construi comportamentul pe care vrei sa il vezi la copilul tau.

Aceasta tehnica nu da rezultate peste noapte, si multi parinti renunta devreme si sustin ca nu functioneaza. Dar daca perseverezi si te asiguri ca folosesti lauda in mod correct pentru comportament pozitiv si nu ai nici un fel de reactie la comportamentul negativ, incepe sa perceapa efectele actiunilor lui si va raspunde in consecinta.

6. Stresul examenelor.

Cand se apropie testele si examenele, gandeste-te ce exercitii si activitati poti face cu copiii tai si prietenii lor (activitati de grup) pentru a-i ajuta sa reduca nivelul tensiunii.

Fiecare este usor influentat de gandurile si sentimentele colegilor lui, asa ca o persoana nervoasa si ingrijorata poate molipsi intregul grup. Insa daca le asiguri copiiilor tai o atmosfera relaxanta, funny, nivelul stresului se reduce foarte mult.

7. Deseneaza Problemele.

Nu subestimati puterea desenelor in activitatile cu copiii. Prin desen, poti personifica problemele, transformandu-le in personaje cu diverse roluri, misiuni etc. Indata ce ai un personaj pe hartie, poti face ajustari in ceea ce priveste nivelul lor de putere, calitatile, defectele. De exemplu, daca un copil este speriat de monstrul de sub pat ceea ce il face sa fuga in patul parintilor, atunci poate fi desenat sub forma unui paznic, care il protejeaza si il pazeste in timpul noptii

8. Cauta ceea ce iti doresti.

Unii oameni o numesc legea atractiei, unii spun ca este cauzata de activarea sistemului reticular (oparte a creierului nostrum care lucreaza ca un radar pentru a culege tot ceea ce cauti sau te-ar putea)

Orice ar  fi, asigura-te ca in cautarile tale ajungi la rezultatele pe care le doresti. Daca pui masa copilului tau si te astepti sa nu o manance, este foarte probabil ca asteptarile tale sa se indeplineasca.

Gandeste-te cat de diferit ar fi raspunsul tau la aceasta situatie daca ai fi avut asteptari positive. De aceea gandeste-te bine ce raspuns astepti de la copiii din jurul tau si transforma-ti asteptarile in unele mai positive. Chiar daca asteptarile tale nu se indeplinesc asa cum iti doresti, este mai probabil ca raspunsul tau sa fie de o calitate mai buna decat “nici nu ma asteptam sa fie altfel decat asa”

9. Nu mai tipa!

Puterea tacerii!! Se pare ca este mai eficient sa iti micsorezi vocea intr-o camera zgomotoasa spunand ceva captivant in loc sa tipi sa fie liniste. Nu are efect imediat, insa in decurs de 10-20 de secunde camera se linisteste si cei care inca vorbesc deodata devin constienti ca sunt singurii care nu asculta.

10. Fa ceva dragut…

Incurajeaza copiii sa faca ceva dragut, un favor pentru cineva din familie. Fiecare scrie pe o  hartie ceva ce ne-ar placea ca altcineva sa ne faca, ca pe o favoare, cu numele fiecaruia, apoi se pun hartiile intr-o palarie si se scoate un biletel cu acel favor, iar partile implicate negociaza o zi in care se va face acel lucru cu/pentru ei.

In sala de clasa, copiii ar putea sa ceara lucruri precum “ajuta-ma sa fac curat pe birou

” sau “invata cu mine verbele la franceza”

Nu numai ca incurajeaza sa dai si sa multumesti, ajuta la formarea unor noi relatii acolo unde inainte nu existau.

11. Vrem sa fim impreuna.

Cand petreci timp cu copilul tau, fii cu adevarat cu el.

Intr-o terapie, am folosit o tehnica NLP, pozitii perceptuale, care a presupus ca copilul sa se puna in locul tatalui sau si sa raspunda la intrebari in locul tatalui sau. In timpul uneia din intrebari, si-a ridicat mana ca pentru a face o pauza, in timp ce a raspuns imaginar la un mobil. A trebuit s ail rog pe “tatic” sa isi puna jos telefonul sis a-I spun ca telefonul lui va fi inchis daca mai raspunde! Dupa exercitiu, am intrebat baiatul ce ar schimba daca ar putea si a spus “as dori ca tata sa petreaca mai mult timp cu mine cand suntem impreuna.”

Sa fii in aceeasi camera cu copilul tau nu este la fel cu a-I oferi timpul si energia ta atunci cand esti cu el

12. Faptele vorbesc de la sine ….

Daca tu ii ceri copilului tau sa face ceva, ce el nu vazut niciodata la tine, fi sigur ca nici el nu o va face; sau nu o va face din convingere, ci fortat.

13. Foloseste skilurile cuiva care poate sa faca…

Daca un copil este nesigur cum sa faca ceva, inteaba-l daca stie pe cineva care poate sa faca acel lucru. (In NLP aceasta se numeste modelare) Dupa ce au gasit un model, incurajeaza-l sa incerce acea activitate din nou jucand rolul acelei persoane pe care ei stiu ca e capabila sa faca acel lucru. Aceasta va conduce la o crestere a increderii de sine si va conduce la rezultate mai

bune.

14. Focuseaza-te pe ceea ce iti doresti.

In loc sa te concentrezi pe ceea ce nu vrei, focuseaza-te totdeauna pe ceea ce iti doresti. Daca vrei ca copilul tau dezordonat sa isi faca curat in camera, nu-i spune: “Camera ta este o cocina de porci; de ce nu te deranjezi sa cureti mizeria asta?” Nu spune asa, in primul rand pentru ca atragi atentia asupra mizeriei si dezordinii cand de fapt ceea ce vrei sa faca este sa gandeasca la curatenie. Intrebarea pusa astfel le va intari si mai mult motivele pentur care nu se deranjeaza sa faca curat. In schimb poti folosi: “camera ta nu arta prea ordonata, as dori sa faci curat, te rog; cand ai putea sa o cureti? Ceea ce ii va da copilului posibilitatea sa se gandeasca la o camera ordonata si de asemenea include comanda “de a face curat.“

This entry was posted in Educatie, Lectii de viata and tagged . Bookmark the permalink.

3 Responses to 14 metode de a aduce schimbari pozitive la copii

  1. Pingback: 14 metode de a aduce schimbari pozitive la copii

  2. Pingback: 14 metode de a aduce schimbari pozitive la copii | Șmen.ro

  3. Pingback: 14 metode de a aduce schimbari pozitive la copii | BunDeCitit.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>