Kinder EQ: program de dezvoltare a inteligentei emotionale

Intalnim la tot pasul situatii in care avem un sentiment de neincredere sau chiar teama, ne este frica sa incepem o activitate, fie pentru ca ne e teama de necunoscut, fie pentru ca nu ne cunoastem indeajuns de bine punctele forte si slabe care ne-ar ajuta sa depasim blocajele de orice fel, sa ne asumam riscuri, sa indraznim si sa ne depasim limitele pe care ni le impunem singuri. Insa ne putem educa si antrena mintea la orice varsta pentru a ne dezvolta inteligenta emotionala si sociala, pentru a ne cunoaste mai bine si a avea succes in ceea ce ne propunem sa facem. Programul de dezvoltare a inteligentei emotionale, KinderEQ isi propune sa-i antreneze pe copii in arta de a gandi inainte de a reactiona, de a pune intrebari, de a cauta raspunsuri, de a dezvolta abilitati de comunicare si exprimare a sentimentelor si cunostintelor, de a construi proiecte, vise, de a incuraja intuitia creativa, indrazneala, relatiile sociale sanatoase, constientizarea punctelor tari si talentelor. Consideram ca e important sa-i invatam pe copii de la cea mai frageda varsta sa critice, sa infrunte in mintea lor tot ceea ce ii blocheaza si ii inchide, sa invete sa nu renunte, sa invete din greseli si sa invete sa se puna in locul celorlalti, invatand valori morale precum altruismul, empatia, solidaritatea, toleranta, cooperarea.

La KinderEQ avem acces la o gama larga de emotii, depasim blocaje si limitari emotionale si savuram sentimentele de pace si echilibru, calatorind in interior prin tehnici de vizualizare, realizand astfel ca emotiile pe care le avem, indiferent cum le-am clasifica (pozitive sau negative) ne servesc si ne sprijina in ceea ce facem; practic avem posibilitatea de a alege in cazul obiceiurilor negative, ajungand sa fim la carma eului nostru,  de a ne afirma pe sine si pe ceilalti fara a fi nevoie de competitie- de aceea lucram atat de multe in echipa-  invatam sa-I acceptam pe ceilalti asa cum sunt, si pe noi insine asa cum suntem, cu perfectiunile si imperfectiunile noastre.

Astfel, la KinderEQ învăţam:

  •  sa devenim constienti de noi, de respiraţia noastra, de punctele noastre tari şi slabe, de emoţiile noastre
  •  sa percepem lumea mai clar
  •  sa ştim ce ne dorim şi ce vrem să facem
  •  sa ne comportam în acord perfect cu valorile noastre, respectându-I şi pe ceilalţi
  • sa avem o percepţie de sine pozitivă
  • sa devenim conştienţi de cine suntem şi cum ne simţim, nu doar de ceea ce facem sau ce avem
  • să ne folosim resursele, talentele şi să alegem cum să ne simtim şi ce să facem
  • sa  fim capabili sa facem alegeri in domeniile in care suntem cei mai buni si sa acceptam ca nu putem fi buni la toate
  • sa fim capabili sa urmarim adevarul, in loc de a ne dori cu orice prêt sa “avem dreptate”
  • sa fim capabili sa ne iertam pe noi insine si pe ceilalti pentru greseli si limitari si sa invtam din ele pe principiul there is no failure, only feedback and learning;
  • sa ne simtim ok cand ceilalti ne fac complimente
  • sa fim cinstiti cu sine si cu ceilalti
  • sa ne auto-apreciem, sa ne stimam, si sa avem suficienta siguranta de sine ca sa  fim deschisi la feed-back si nu in ultimul rand
  • sa invatam sa ne rezolvam conflictele si problemele…

prin exercitii, jocuri de echipă, jocuri de rol, meditație, povești terapeutice, brainstorming, lucru in echipa, tehnici de relaxare si de vizualizare, tehnici de programare neurolingvistica -NLP, gandire laterala, teoria inteligentelor multiple.

Structura programului  KinderEQ:

Cursurile sunt construite modular, în 8 ateliere independente care dezvoltă câteva din cele 8 tipuri de inteligenţă din cadrul teoriei inteligenţelor mutiple (IM) concepută de dr. Howard Gardner: inteligenţa emotionala şi socială, inteligenţa lingvistică, inteligenţa logică, inteligenţa naturii (ecologica) şi inteligenţa vizuală (spaţială).

Atelierele au loc în fiecare week-end  la sediul Crescendo Zentrum, din str. Stanislav Cihoschi, nr.12 (zona Piata Romană);

Exercitiile şi jocurile sunt adaptate pentru grupele de vîrstă 6-8 ani, 9-12 ani.

Calendarul atelierelor:

1.Cutiuţa cu emotii: vom răspunde la întrebarea cum mă simt? Şi vom începe călătoria în tărâmul emoţiilor şi sentimentelor. Această aventură va implica curaj şi dorinţa de a evolua, de a da posibilitatea sufletului nostru de a experimenta stări, trăiri şi emoţii infinite. Trăim bucuria în aceeaşi măsură în care trăim şi tristeţea, ura şi iubirea, altruismul şi egoismul, încrederea. Şi până la urmă noi suntem bucuria şi tristeţea, ura şi iubirea, altruismul şi egoismul, suferinţa şi fericirea, greşeala şi iertarea, împlinirea şi ratarea, şi infinit mai mult decât atât. Dar pentru a ne cunoaşte cu adevărat, e bine să le trăim pe toate şi să fim conştienţi de toate părţile noastre, cu luminile şi umbrele lor. Altfel nu suntem întregi.

2.Cercul Excelentei: vom lucra cu punctele noastre tari, conștientizându-le, ceea ce ne va ajuta în viitor să le folosim ori de câte ori avem nevoie să găsim soluții creative sau să depășim anumite blocaje. La acest atelier răspundem la întrebarea „ce pot eu sa fac?  Iar daca „nu pot sa fac asta”, atunci „ce s-ar întâmpla daca as putea?” Asta ne va da un impuls sa facem acel lucru şi până la urmă îl vom face. Am crezut că nu putem face asta pentru că era ceva nou pentru noi şi nu aveam încredere. Data viitoare când vom crede că nu putem face ceva, ne putem uita la lista “Ce pot eu să fac?” amintindu-ne  toate lucrurile pe care le putem face. Daca putem face toate aceste lucruri, înseamnă că îl putem face şi pe acesta.

3.Micul Optimist: optimismul nu înseamnă doar gândire pozitivă; ar trebui sa fie o obisnuinţă, un stil de viaţă orientat spre a gândi pozitiv. Se spune ca cei care sunt optimişti din fire sunt de fapt mai imunizaţi psihologic în faţa problemelor ce pot apărea în viaţă, au mai mult succes la şcoală şi în carieră, se îmbolnăvesc mai greu. Din fericire optimismul este o abilitate EQ care poate fi dobândită şi exersată. De asemenea învăţăm ce sunt obiectivele, şi cum să le dam o forma concretă, de pus în practică. Astfel vom şti încotro ne dorim cu adevărat să mergem şi ce resurse avem la dispoziţie ca să reuşim.

4.Micul Intelept: vom continua să lucrăm cu obiectivele (SMARTER) şi afirmaţiile pozitive, cu imaginea de sine, pentru că  imaginea despre noi înşine pe care o avem în minte este cheia pentru viața noastră; toate acțiunile, sentimentele şi comportamentele noastre se conformează acestei imagini, pe care ne-am format-o despre noi înşine. Aşadar învăţăm despre noi înşine, despre ceea ne dorim, unde vrem să ajungem şi cum să reuşim să ne atingem scopurile, obiectivele, visele. Ne examinăm acțiunile, comportamentele, performanţele: ce așteptări am eu de la mine? Ce cred eu despre mine? Unde vreau să ajung? Şi desigur cum ajung la destinaţie, savurând totodată şi călătoria?

5.Lady&Gentleman: vom învăţa să oferim şi să primim complimente, ne vom întări stima de sine, vom învăţa noi tehnici de gestionare a furiei şi anxietăţii, vom învăţa prin joc şi improvizaţie cum să relaţionăm în diverse situaţii şi cum să evităm conflictele cu eleganţă şi diplomaţie. De asemenea, ne vom antrena capacitatea de concentrare în condiţii de stres, deoarece nu este suficient să le cerem copiilor să vorbeasca despre ceea ce ar trebui să facă atunci când cineva îi necajeste, ei trebuie să exerseze în mod concret stăpânirea de sine în timp ce sunt tachinati. Pentru a-i ajuta pe copii să deprindă controlul emoţiilor, trebuie să luptăm cu armele potrivite, rezolvând problemele emoţionale prin soluţii bazate pe emoţii. Trebuie să educăm atât creierul emoţional cât şi pe cel raţional.

6.Raţiune&simţire: la acest atelier ne vom observa şi conștientiza unele aspecte „negative” ale personalității noastre şi vom vedea în ce moment ele ne-au ajutat sau ne pot ajuta în vreun fel,  le vom da voie să iasă la suprafață, le vom șlefui şi astfel le vom transforma iar scopul este de a ne împrieteni cu noi înşine, de a ne accepta şi iubi așa cum suntem şi în felul acesta de a-i accepta şi iubi şi pe ceilalți. De asemenea vom exersa câteva tehnici de anger management şi vom răspunde la întrebarea “cum te simţi când eşti supărat/furios/nervos?”

7.Timpul meu: vom învăţa cum să facem faţă schimbării, mâhnirii, supărării, criticii utilizând tehnica Linia timpului. Vom afla ce este Axa vietii şi vom lucra cu  matricea identităţii, instrumente valoroase de cunoaştere şi autocunoaştere prin care vom ajunge să ne cunoaştem şi să ne înţelegem mai bine acţiunile, comportamentele, stările, deciziile la momentul în care ne aflăm.  Vom călători în timp de unde ne vom întoarce cu răspunsul la întrebarea cum/unde mă văd peste 10 ani?

8.Micul scriitor: ce sunt metaforele şi ce pot face ele cu/în viaţa noastră, vom crea împreună o poveste pe baza celor 7 ateliere anterioare, vom continua jurnalul Cum ma simt? şi vom recapitula cele mai importante tehnici din cadrul programului KinderEQ (Butonul Bucuriei, Coşul furiei etc). Când eşti copil, în poveste te simţi acasă. Acolo te simţi liber să te exprimi, să visezi, să îndrăzneşti şi să călătoreşti acolo unde nimeni nu a mai ajuns până atunci.

KinderEQ se adresează emisferei drepte a copiilor noștri, adică spațiului  alocat creativității, emoțiilor, imaginației, talentelor si pasiunilor, reflexivității, introspecției, percepțiilor, comunicării si relaționării, empatiei si toleranţei.

Aşadar, vă invit să facem împreună “călătoria inimii”, o călătorie în lumea noastra interioară, deoarece “călătoria noastră în viaţă este o calatorie către noi înşine, o pătrundere în toate cotloanele şi ungherele minţii şi sufletului nostru. Este călătoria minţii şi inimii noastre spre desăvârşire în cele din urma” (DD)

“Există o lume care aşteaptă să fie descoperită în fiecare copil şi în fiecare tânăr; numai cel care nu se află înschis în propria sa lume, reuşeste să o descopere” (Augusto Cury)