KinderMind

Programul KinderMind este construit din mai multe ateliere, cu durata de 3 ore cu pauze scurte, prin care copiii au la dispozitie metode practice care-I ajuta sa invete mai eficient si sa gandeasca intr-un mod creativ si inovator.

In  cadrul programului KinderMind vom utiliza metoda palariilor ganditoare ale lui Edward de Bono, pentru a rezolva probleme și strategia Walt Disney pentru dezvoltarea creativitatii.

Palariile de gandire sunt simboluri ale directiilor de gandire. O gandire creatoare care implica conceperea pasului inainte. O gandire in paralel, care implica ca toata lumea sa priveasca in aceeasi directie, in acelasi timp si cu posibilitatea ca directia sa fie schimbata. O gandire in care orgoliul nu se mai poate manifesta, pentru ca palariile ofera o explorare neutra si obiectiva a unui subiect: gandurile sunt expuse in paralel, nu raspunzi la ceea ce a spus ultima persoana, adaugi doar o alta idée, in paralel; punctele de vedere sunt puse unul langa altul, daca e nevoie sa se faca o alegere, se ia o decizie. In final, subiectul este complet explorat si intr-un timp scurt.

Palariile sunt  directii si nu descrieri ale actiunilor pentru ca indica directia in care trebuie sa incepem sa gandim. Iar directia, spre deosebire de descriere ia in considerare ceea ce se va intampla, ceea ce poate fi, nu ceea ce este sau ceea ce s-a intamplat.

Culoarea fiecarei palarii are, de asemenea, legatura cu rolul ei.

“Sa ne punem palaria alba” inseamna ca e momentul sa punem accent pe informatie: toata lumea se gandeste la informatiile disponibile, la intrebarile ce sunt necesare, la modalitati de a culege alte informatii etc. Toata lumea isi pune palaria alba in acelasi timp si astfel se foloseste la maximum inteligenta si experienta fiecarui participant.

“Sa ne punem palaria neagra” inseamna ca  ar fi cazul sa evaluam riscurile, sa fim prudenti si sa scoatem in evidenta dificultatile posibile. Ea indica dificultatile, pericolele si problemele potentiale. Cu ajutorul palariei negre eviti primejdiile in ceea ce te priveste pe tine, pe altii sau pe intreaga comunitate.

“Sa ne punem palaria rosie” inseamna ca putem scoate din cutie emotiile, sentimentele intuitia cu privire la o anumita situatie, problema etc. De obicei este greu sa-i ceri cuiva sa-si manifeste sentimentele, insa formalitatea si neutralitatea palariei rosii fac posibila cererea adresata cuiva de a-si expune sentimentele legate de o anumita chestiune.

Palariile ganditoare pot schimba comportamentul tocmai prin faptul ca ele reprezinta un joc. “Intr-un joc cine nu respecta regulile este considerat necooperant. Daca se face o schimbare de la palaria neagra (prudenta) la palaria galbena (beneficii posibile), iar cineva continua sa insiste asupra pericolelor potentiale, se considera ca persoana respectiva refuza sa joace jocul. Facandu-i pe oameni sa intre in joc, aveti posibilitatea de a le schimba comportamentul”. (“Sase palarii ganditoare”, E. de Bono)

 O alta consecinta este aceea ca duce la o schimbare a gandirii. Daca un participant este mereu negativ, i se poate cere sa-si scoata palaria neagra si sa-si puna palaria galbena, semnalandu-i ca ar trebui sa renunte la negativism si sa fie mai pozitiv.

 Strategia de creativitate Walt Disney se bazeaza pe ideea ca putem construi orice proces de creatie sau planificare in trei etape: visatorul, realistul, criticul. Visatorul este acea parte din noi capabila sa genereze idei noi, indiferent cat sunt de realiste. Fara visator, nu ar exista inovatie. Realistul este adevaratul planificator, care stie toate procedurile si etapele unui plan si e capabil sa creeze un plan de la zero. Criticul prevede riscurile si ofera feedback. Procesul creativ are de suferit, daca lipseste unul din cele trei personaje.

Visatorul are nevoie de un realist care sa-i transpuna visele, ideile, viziunea in realitate. Tot realistul este cel care inlesneste comunicarea si colaborarea intre visator si critic, iar criticul este cel care evalueaza ideile visatorului transpuse in strategii de catre realist.  Ceea ce se intampla des este ca visatorul si criticul intra in conflict. De fapt, criticul de cele mai multe ori se intampla sa-l critice pe visator, nu ideea sa. Insa ca sa fim eficienti este indicat sa criticam ideea sau planul, nu persoana! Si aceeasi regula se aplica si pentru palariile ganditoare!

Strategia de creativitate implica dezvoltarea intuitiei, dispozitiei optimiste, spontaneitatii si talentelor latente!

Participand la programul kindermind, vom:

  1. descoperi cele mai potrivite strategii de invatare
  2. invata sa stabilim obiective si un plan de realizare a obiectivelor, ajutandu-ne de strategia de creativitate Disney, un model complex de transformare a unei idei intr-un plan concret trecand prin 3  stari: visator, realist si critic.
  3. exersa tehnici de accesare si alocare a resurselor care ne ajuta sa ne atingem obiectivele (Cercul Excelentei, Cufarul cu Resurse)
  4. afla tehnici de memorare si invatare accelerata prin NLP
  5. redefini stilul de a gandi eficient, utilizand metoda celor sase palarii ganditoare a lui Edward de Bono, prin care deprindem abilitatea de a lua decizii si a gasi solutii, de a ne gandi la ceea ce poate fi, nu doar la ceea ce este si prin care putem afla raspunsuri ferme la fiecare dintre problemele noastre.

Condițiii de participare:

  • varsta minima: 8 ani
  • disponibilitatea de a participa la ateliere in week-end, sambata sau duminica, o data pe luna, timp de 3 ore
  •  pentru a obtine rezultate se recomanda participarea la minim 6 ateliere