Cutiuta cu emotii

Teoria inteligentelor multiple este o noua abordare de a ne creste si, mai ales, de a ne intelege copiii; spre deosebire de IQ -inteligenta cognitiva, care poate fi masurata cu ajutorul unor teste de inteligenta standardizate care evalueaza atat abilitatile verbale cat si pe cele nonverbale, inteligenta emotionala nu poate fi masurata prin teste standardizate, insa abilitatile sociale si emotioale pot influenta succesul in viata intr-o masura mai mare decat capacitatea intelectuala, cu alte cuvinte un EQ ridicat poate face diferenta intre succes si insucces, intre implinire si sentimentul de ratare si inutilitate.
Practic, abilitatile EQ nu sunt opusul abilitatilor IQ ci mai degraba ele interactioeaza si lucreaza impreuna la construirea unui caracter puternic, inteligent si in acelasi timp frumos si echilibrat. Trasaturi precum amabilitatea, increderea in sine sau respectul fata de altii sunt abilitati importante pe care imi doresc sa le dezvolt inca de timpuriu la copiii mei. Poate cea mai clara diferenta inte IQ si EQ este cea pe care am gasit-o in cartea lui Lawrence E. Shapiro Inteligenta emotionala a copiilor – si anume faptul ca “EQ-ul are o incarcatura genetica mult mai mica, oferindu-le parintilor si educatorilor posibilitatea de a completa natura in ceea ce priveste sansele de reusita ale unui copil”, altfel spus dezvoltarea EQ-ului  depinde in mare masura de noi, de propriul nostru nivel de inteligenta emotionala si sociala, de mediul in care sunt educati la gradinita sau la scoala copiii nostri, si mai ales de nivelul EQ-ului profesorilor si educatorilor. Ati avut vreodata un profesor care stia sa interactioneze atat de bine cu elevii sai incat indiferent de materia pe care o preda, erai vrajit de ea si o invatai cu mare placere? Un profesor sociabil, comunicativ, intelegator, exigent cand era nevoie, prietenos si deschis care preda o materie pe care la inceput n-o sufereai ca apoi sa o inveti atat de usor incat sa devina o pasiune sau sa-ti placa asa de mult incat sa excelezi? Mie una mi s-a intamplat de cateva ori si acum imi dau seama ca profesorul respectiv avea o inteligenta emotionala dezvoltata, care-i permitea sa ne apropie de domeniul pe care il preda intr-un mod care ne inlesnea accesul si ne motiva sa invatam mult mai usor. Poate si de aceea acum, ca parinte, am inteles in mod intuitiv sensul si importanta inteligentei emotionale si imi doresc sa utilizez cat mai multe tehnici si informatii puse la dispozitie de ultimele cercetari si descoperiri in acest domeniu, care sa ma ajute sa devin eu insami un parinte cu un EQ ridicat, un parinte care nu e perfect, insa un parinte suficient de bun incat sa ofer copiilor mei sustinerea, acceptarea si resursele de care ei au nevoie pentru a se dezvolta si a creste frumos. Sunt constienta ca o relatie deschisa si afectuoasa cu copiii mei, bazata insa pe principiile disciplinei afirmative va avea pe termen lung efectul de a le imbunatati imaginea de sine, sanatatea mentala si fizica, capacitatea de a face fata efortului si problemelor.

Programul KinderEQ:
Programul de dezvoltare a inteligentei emotionale KinderEQ dezvolta trasaturi emotionale precum:

  • empatia,
  • exprimarea si intelegerea sentimentelor,
  • controlarea temperamentului,
  • independenta,
  • adaptabilitatea,
  • asumarea responsabilitatii,
  • capacitatea de a fi sociabil si a te face placut,
  • rezolvarea problemelor interpersonale,
  • controlul furiei,
  • abilitati de cooperare si lucru in echipa,
  • perseverenta,
  • amabilitatea,
  • respectul,
  • construirea relatiilor

Aceste abilitati ii vor ajuta pe copii la scoala, in familie si in societate in general insa cu siguranta si peste 20 de ani la locul de munca sau in casnicie. Stiu ca multi parinti cauta sa le ofere copiiilor lor ocazii de a se dezvolta si de a-si creste sansele pentru a avea succes in viata; le explicam copiilor nostri lumea la cateva zile dupa ce s-au nascut, incepem sa le citim inca de la cateva luni, ii ducem in diverse locuri si la diverse evenimente care le dezvolta creativitatea, le punem la dispozitie ultimele tehnologii de comunicare si relationare (internet, telefon etc), cu toate acestea intalnim multi copii care se simt singuri, izolati, tristi, carora le vine greu sa infrunte diverse probleme, sau sa relationeze cu cei din jur;  unii specialisti considera ca IQ-ul a crescut cu peste 20 de puncte de cand a fost masurat pentru prima data, la inceputul  secolului XX, cu toate acestea, paradoxal, desi cu fiecare generatie copiii par sa fie din ce in ce mai destepti, abilitatile lor emotionale si sociale se diminueaza. In cartea sa The Optimistic Child, psihologul Martin Seligman vorbeste despre o epidemie de depresie  in randul copiilor si inca de la o varsta frageda. Pe de alta parte, uneori le punem chiar noi bariere in calea dezvoltarii lor emotionale, si una din cele mai mari piedici in calea dezvoltarii abilitatilor sociale si emotionale este televizorul si timpul pasiv petrecut in fata lui care poate dezvolta o dependenta psihica greu de vindecat insa din fericire nu imposibil; jocurile si iesirile in familie, sau in grupul de prieteni, proiectele artistice sau creative, practicarea hobby-urilor, a activitatilor outdoor vor insemna un pas important spre crearea unor alternative placute si cu adevarat benefice pentru parinti si copii deopotriva. Programul FamilyAlegria este special creat tocmai pentru a incuraja membrii familiei sa descopere prin jocuri si activitati outdoor, placerea de a relationa, de a comunica, de a se relaxa si distra impreuna.

Cutiuta cu emotii:

La atelierul Cutiuta cu emotii, copiii invata prin jocuri si exercitii sa-si exprime si sa-si constientizeze emotiile, sa relationeze cu cei din jur, sa-si acceseze prin ancorare unele stari pozitive precum bucuria si increderea, sa-si gestioneze furia, vorbesc si se exprima liber, intr-o atmosfaera destinsa si placuta de socializare.

Programul KinderEQ se bazeaza pe o gama larga de jocuri si activitati practice care faciliteaza dezvoltarea abilitatilor specifice inteligentei emotionale; cu ajutorul lor copiii vor invata sa comunice mai bine cu ceilalti, sa-si cunoasca starile, emotiile, sentimentele, sa le exprime intr-un mod coerent si echilibrat, sa devina mai adaptabili si mai increzatori in propriile forte si sa depaseasca diverse bariere.